Wat is online hulpverlening?
De Nederlandse Stichting E-hulp formuleerde volgende definitie van online hulpverlening:
het bieden van informatie, advies of ondersteuning via internet op het gebied van zorg, welzijn of educatie in de vorm van preventie, behandeling of (na)zorg en gericht op het vergroten van de zelfredzaamheid van de cliënt, het verbeteren van de toegankelijkheid van de hulp en van de toeleiding naar face-to-face hulp (E-hulp, 2007).
Online hulp kan verschillende vormen van dienstverlening omvatten die in intensiteit variëren, zoals:
- vrijblijvend informatie geven over een problematiek,
- een (geautomatiseerde) zelftest doorlopen,
- steun vinden bij lotgenotencontact in een discussieforum,
- e-mail contact onderhouden met een buddy of hulpverlener,
- 1-op-1 chatten met een hulpverlener,
- een online (groeps)cursus volgen via een chatbox,
- of een gestructureerd en geautomatiseerd therapeutisch programma doorlopen, al dan niet met begeleiding door een hulpverlener.
Online hulp kan zodoende een divers aanbod omvatten dat past binnen ‘stepped-care’. M.a.w. begin met minimale interventies en verhoog het hulpaanbod naarmate er behoefte aan is. Wanneer het online aanbod uitgeput is, dan kan er verwezen worden naar de klassieke hulpverlening.