Onderzoek Get Connected UK
‘Get Connected’ is een Britse hulpverleningsorganisatie die zich richt op jongeren onder de 25 jaar. Ze hebben een gratis hulplijn, en bieden ook hulp en advies via e-mail en chat. Hun website geeft toegang tot een database die honderden verwijsadressen bevat. Recent publiceerden ze hun onderzoeksrapport voor 2010 met enkele opmerkelijke resultaten. Bijna 90% van de jongeren zou zich tot het internet richten wanneer ze op zoek zijn naar hulp…
Hun onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op een representatieve groep van 1000 Britse jongeren. Hieruit bleek dat 86% van de jongeren zich naar het internet richten wanneer ze kampen met persoonlijke problemen, eerder dan beroep te doen op familie of vrienden. Ongeveer 32% gingen te rade bij hun moeder en slechts 5% deed beroep op hun vader. 50% gaf aan ook een vriend om raad te vragen.
Het rapport wijst er ook op dat 53% van de jongeren die een oplossing zochten op internet, zich achteraf meer zorgen maakten dan daarvoor! Volgens de onderzoekers geeft dit aan dat jongeren over veel meer informatie beschikken dan ooit tevoren, maar dat dit niet noodzakelijk betekent dat deze informatie ook adequaat en behulpzaam is. Slecht 18% van de onderzochte groep ging achteraf na of de informatie die ze toevallig vonden ook werkelijk klopte, door dit bijvoorbeeld na te vragen bij een vriend of ouder. De onderzoekers concluderen dat jongeren wegwijs moeten gemaakt worden om betrouwbare informatie te vinden. ‘Get connected’ probeert hieraan bij te dragen via hun diensten.