TETRA project onlinehulp in Vlaanderen
Van januari tot juni 2013 gingen onderzoekers van de Artevelde Hogeschool (o.l.v. Philippe Bocklandt) op zoek naar de praktijk, de plannen en de verwachtingen van welzijnsorganisaties in verband met online hulpverlening. Meer dan 500 medewerkers van deze organisaties en cliënten leverden een bijdrage. Op het slotevent op 19 juni werden de resultaten gepresenteerd. Het onderzoek kadert binnen een TETRA (TEchnologie-TRAnsfer) project, gefinancierd door het IWT.
Belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat online hulp duidelijk leeft in alle regionen van de hulpverlening in Vlaanderen. Er zijn volop ideeën en plannen, maar ook twijfels en vooral veel vragen. Alleszins beschikken 94% van de organisaties en diensten over een website, waar informatie, adviezen en links worden aangeboden. Andere online toepassingen, gericht op cliënten, worden echter nog maar beperkt ingezet. De verwachtingen over online hulpverlening vertonen ook verschillen tussen de sectoren. Zo denken ziekenhuizen en ziekenfondsen eerder aan zelftests en zelfhulpprogramma’s, het jeugdwelzijnswerk vooral aan chatmogelijkheden en internetfora, enzovoort.
Anderzijds zijn er nog veel vragen. Heel wat welzijnswerkers en hulpverleners zijn nog niet overtuigd van de relevantie en meerwaarde van online toepassingen, of kennen de mogelijkheden niet. Financiële overwegingen vormen ook een rem. Organisaties zien als belangrijke doelstelling de competenties van hun medewerkers te vergroten wat online werking betreft. Van de overheid wordt een stimulans verwacht, maar ook dat ze een wettelijk kader zou bieden. Gebruikers van online hulpverlening wensen vooral duidelijkheid over de kwaliteit van het aanbod, maar ook dat de privacy gegarandeerd wordt.
Op het slotevent werd een mooi overzicht geboden van wat er reeds voorhanden is op gebied van online hulpverlening in Vlaanderen (en Nederland).
Het onderzoek bundelt verder informatie over de randvoorwaarden om online hulpverlening te ontwikkelen, een inspiratieboom van criteria voor onlinehulptoepassingen, aanwijzingen voor beleidsmensen en uitdagingen voor de welzijnssector.
Het volledige rapport van dit onderzoek verschijnt in het najaar. Alle voorlopige resultaten zijn hier te vinden