Saskia Timmer: eHealth in de praktijk
Saskia Timmer beschrijft in het boek ‘eHealth in de praktijk’ de vele mogelijkheden waarbij ICT kan ingezet worden in de gezondheidszorg. Ze gaat hierbij ‘zorgsectoroverstijgend’ tewerk. Zowel somatische, geestelijke als sociale gezondheidszorg komen dus aan bod.
Expertisenetwerk Onlinehulp Vlaanderen
Op de studiedag naar aanleiding van het boek ‘Niet alle smileys lachen’ (onder redactie van Philippe Bocklandt) werd de website www.expertonlinehulp.be gelanceerd.
Het Expertisenetwerk Onlinehulp Vlaanderen wil intersectorale samenwerkingsverbanden stimuleren, uitwisseling mogelijk maken, kennis opbouwen, innovatie stimuleren en de kwaliteit van het onlinehulp- en dienstverleningsaanbod verbeteren.
Meer over het Expertisenetwerk Onlinehulp Vlaanderen
Onderzoek Matthijs Blankers: online hulp alcohol Jellinek
Matthijs Blankers promoveerde recent aan de Universiteit van Amsterdam met een onderzoek naar de (kosten)effectiviteit van internetzelfhulp en internettherapie bij alcoholproblemen. Het betreft hier de programma’s: Jellinek online zelfhulp en Jellinek online behandeling.
Grosso modo trekt hij drie belangrijke conclusies: beide interventies zijn effectief, voorafgaande screening leverde (nog) geen factoren op die in voldoende mate konden voorspellen of de interventie effectief zou zijn, en het huidige aanbod kan zeker nog uitgebreid worden.
Congres online hulp 2011: een verslag
Het congres online hulpverlening 2011 in Utrecht vormde een inspirerend geheel, dat overigens uitstekend georganiseerd was. Er waren meer dan 400 deelnemers, waaronder een kleine groep enthousiastelingen uit Vlaanderen. Zestien parallelsessies boden de gelegenheid om met experts in te gaan op best practices en actuele onderwerpen uit de dagelijkse praktijk. Noodgedwongen moest je er drie kiezen.
Frank Schalken, directeur e-hulp.nl, stak onmiddellijk van wal met enkele scoops: het aantal mensen dat via internet hulp zoekt is in Nederland tussen 2007 en 2010 meer dan verdrievoudigd, stilaan beginnen meer mannen gebruik te maken van online hulpverlening, en betrokkenheid en inzet van hulpverleners blijkt de belangrijkste succesfactor voor het implementeren van online hulp.
Traumatherapie en virtual reality
Het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam gaat virtual reality inzetten bij het behandelen van slachtoffers van seksueel kindermisbruik. Het gaat om mensen die kampen met depressieve of posttraumatische klachten. Bij de behandeling bouwen deelnemers zelf een virtuele wereld.
Online hulpverlening in de CGG
Volgende tekst bevat een aantal ideeën omtrent de ontwikkeling van online hulpverlening op de tweede lijn in Vlaanderen, meer bepaald voor de Centra Geestelijke Gezondheidszorg (CGG).
In de eerste plaats wordt online hulpverlening gesitueerd binnen ‘stepped care’ en ‘matched care’. In Vlaanderen zijn er reeds heel wat initiatieven op de eerste lijn, maar op de tweede en derde lijn zijn er nog veel mogelijkheden die momenteel niet benut worden. In de Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg zou online hulpverlening zowel in ‘pure’ als in ‘blended’ vorm kunnen aangewend worden. De implementatie ervan vraagt echter, naast de technische ontwikkeling, het creëren van een draagvlak binnen de CGG. In dit verband worden enkele aanbevelingen geformuleerd.
Samenwerking Zelfmoordlijn en Facebook
In de loop van september 2011 zijn De Zelfmoordlijn en Facebook gestart met een samenwerking. Facebookgebruikers kunnen via een onlineformulier melding doen van een onrustwekkend bericht dat ze hebben opgemerkt. Ook online berichten op andere locaties kunnen gemeld worden op de website van CPZ. Zowel melders als mogelijke suïcidale personen worden dan doorverwezen naar de Zelfmoordlijn. De Zelfmoordlijn kan in geen enkel geval zelf contact opnemen met personen die melden of gemeld worden. Die stap ligt altijd bij de suïcidale persoon zelf, of bij zijn/haar omgeving.
Het initiatief sluit aan bij het project Preventie 2.0 dat in 2009 met steun van de Vlaamse overheid werd gelanceerd.
Meer info op www.preventiezelfdoding.be
Niet alle smileys lachen
Op 30 november verschijnt het boek ‘Niet alle smileys lachen – Online hulp in eerstelijnswelzijnswerk’, onder redactie van Philippe Bocklandt (coördinator onderzoek en dienstverlening aan de Arteveldehogeschool – Sociaal werk). Het boek biedt een overzicht van de werkwijzen waarop het sociaal werk online hulpverlening wil inzetten.
Welke online hulpvormen worden aangeboden? Hoe verhoudt online hulp zich ten aanzien van een ander hulpaanbod? Welke doelgroep wordt met online hulp bereikt? Wat zijn voordelen van online hulp? Welke combinatie van hulp- en dienstverlening wordt mogelijk? Wat zijn de grenzen van online hulp? Welke competenties vergt online hulp? En hoe wordt online hulp geïmplementeerd? De auteurs behandelen alle e-hulpvormen en focussen specifiek op chathulp.
Het boek zal gelanceerd worden tijdens een studievoormiddag op de Arteveldehogeschool te Gent, op 30 november. Bij het inschrijvingsgeld is het boek inbegrepen!
Alle praktische info rond de studiedag vind je hier
Het boek kan o.a. besteld worden via uitgeverij ACCO